Vad är det som händer, ingenting

Att vara tillbaka i Fränsta efter Åre var inte riktigt lika bra som innan Åre. Med nya perspektiv har det bara känns, fel. Men vi allihopa kom tillbaka till en stressig vardar och det var bara att kasta sig in i "leken". De här alla arbetena jag skulle skriva blev väl sådär gjorda. Dräkthistorian är dock klar och redovisad. Arbetet till Inga-Lena njaa skisserna är väl klara men inte mycket mer. Blev okej nöjd med tre.



Inspirationen är Alfons Mucha som är min absolut favoritkonstnär.







Trots att jag inte jobbats så hårt med mitt Ljuva 50-tal så blev jag ganska nöjd. Kanske någon vill lära sig?

Ljuva 50-talet

 

50-talet var en helt ny tidsanda. Efter kriget började ekonomin gå upp och tillvaron såg ljusare ut. Det var full aktivitet på fabriker och det började bildas en marknad, för det mesta. Under 50-talet kom tv:n och blev en stor hit, människorna i hemmen samlades runt dem som en aktivitet. Det var också ett stort genomslag för reklamer som visade upp alla möjliga nya produkter tex. kylskåp, tvättmaskiner och andra köksartiklar. Varje reklam visades av den nya moderna kvinnan: håret, sminket och kläderna var perfekt. Det var nämligen så att hemmafrun hade fått en helt ny uppgift. Förutom att ta hand om allt i hemmet och vara en expert på allt som har med matlagning att göra skulle hon också se perfekt och proper ut. Det märkte man av även i dåtidens kokböcker som förutom innehöll recept hade bilder på vackra sminkade kvinnor i cocktailklänningar, nylonstrumpor och högklackade skor och ett litet förkläde som visade att den nya moderna hemmafrun både skulle vara en fantastisk värdinna och en mycket god hustru.

 

Hennes kläder kunde numera vara gjort av de nya syntetiska materialen som hade fått ett uppsving efter krigets tekniska framsteg, det var orlon (akrylfiber), rayon (viskos), terylene (polyester), courtelle (akryl) och självklart nylon. De nya fibrerna gjorde att man nu kunde experimentera mer med färger och former och kläderna fick nya uttryck. I filmer använde man sig av varma, mättade nyanser som framhävde de glödande hårfärger och den kraftiga makeup som var så karateristisk för denna tid. Och filmen gav en stor spridning av denna stil där USA var stor inom den materiella sektorn men där Paris var överlägsna i den kreativa begåvningen.

 

Eftersom ekonomin gick upp fanns det nu utrymme för den lite yngre generationen att ta ton; tonåringen. En ny målgrupp som kom att nästan ta över allt som har med mode att göra. Det fanns Beatnik-looken med lågklackade loafers och ballongkjolar eller rundskurna kjolar med ballerinas och hästsvans, man skulle se väldigt ungdomlig ut. När man dock senare kom in på collage hade man ett jumperset med en slätkammad page, lagom mycket make up, skjortblus, pärlhalsband med en ny, längre och snävare kjol med platta ballerinaskor och en sidenscarf knuten runt väskhandtaget eller håret. Hade man sedan en pärlcollier, korta, läderfärgade handskar och en Hermès-väska så var looken i det närmaste komplett. Ville man vara annorlunda anammade man istället den så kallade Collegestilen som senare även kom att kallas ”preppy look”. Den innebar ofta veckad kjol, tröja med skolnamn, klubbkavaj med skolemblem tillsammans med uppkavlade jeans och scarf till skärp. Men när nya frontfigurer gjorde uppror och började göra sina egna kläder med en ny stil med vadlånga manchesterbyxor, resårskärp, skjortblus med uppfälld krage, snusnäsduk om halsen samt platta ballerinaskor i randigt, rutigt och prickigt fanns det ingen tvekan om att alla skulle anamma det nya modet.

 

Under kläderna fanns det också ett stort och välutvecklat mode. Eftersom man hade riktat in sig på en av kvinnans främre erogena zoner, brösten, blev bh:n nykonstruerad. Modellen skulle vara strutig så att den verkliga formen anades. Den nya axelbandslösa modellen slog igenom när man fann den praktiskt till aftonklänningar. Konstruktionen sägs komma utifrån en modell på en hängbro gjort av miljadären Howard Hughes. Underbyxorna var fortfarande upp till midjan och på benen hade man strumpor så fort man blev för gammal för ankelstrumpor.

 

Även på natten fanns den trender som skulle hållas, den nya babydoll-pyjamasen blev en stor hitt efter den introducerats på vita duken.

Det var också ett nytt badmode som kom och förändrade, bikinin. Förut har baddräkterna varit som en miniversion av aftonklänningen med massa volanger och pynt på och inte särskilt praktiska.

 

Ett av de nya stora namnen var Chanel som gjorde comeback med sin typiska Chanel-dress. Till den hade man den lilla handväskan med förgyllda kedjan och på fötterna hade man istället för stilettklackar lågklackade skor och tvåfärgade slingbacksko. Andra stora designers som framträdde var Nina Ricci, Pierre Balmain och Hubert de Givenchy. Många av de här då stora märkena är om inte större idag.

 

Håret hade också en viktig det i 50-tals mode. Det hade många olika utseenden och var nog det som förändrades mest, och oftast. Man kunde antingen ha det bakåtkammat, tuperat, färgat, skärt med rakblad, ha i stripor eller bara uppsatt. Den enda man egentligen inte fick göra var att låta det vara orört. En ny typ av styling blev tillgänglig när möjligheten att färga håret hemma gavs. Då var det inte som idag att man gärna ser naturlig ut utan då experimenterade man med alla typer av färger och gjorde slingor i alla olika kulörer. Även sprayfärgen uppfanns och var betydligt mer skonsamt för håret men gav också en ytterligare möjlighet att förändra, oftare. När det italienska modet med kortklippt och ruffsigt blev det väldigt inne med lugg, antingen kort fransig lugg á la Audrey Hepburn eller lång, lite ojämn som Juliette Gréco. Det var framför allt de nya stjärnorna som satte trenderna, när det kom med något nytt skulle alla ha det. Vissa frissyrer blev så populära att de till och med skapades som peruker.

 

Med det korta håret fanns det ny plats för en ny accessoar; örhänget. De kunde antingen vara stora kreolringar eller stora knappclips. Förr skulle man ha stora hattar men med de nya frissyrerna var det inte att tänka på. De enda som fanns kvar att ha på huvudet nu var kulihatten, en basker eller pillerburken som var son en lite skiva av filt.

 

Förutom de nya upptäckterna med färgning och färgspray fick även kosmetikabranschen ett uppsving. Framför allt var ögonsminket i fokus. Det var breda linjer av eyeliner som gav en egyptisk känsla. Ögonbrynen var längre och naturligt bågade och munnen ljusare utan markerade amorbågar. Marknaden fylldes av ögonskuggor med matchande mascaror, kajaler och eyeliners. Färgerna var skarpa och känns för oss nu väldigt vulgära. Det fanns kombinationer som kopparfärgad mascara med grönglimrande ögonskugga. Även speciella hudkrämer skapades för att det skulle ges ett speciellt skimmer på huden, något som vi idag inte alls vill ha idag. Det tjocka lagret av smink var inget som var skamligt och bioduken var det till och med så att man gick till säng med det.

 

Stora namn:

 

Marilyn Monroe

James Dean

Audrey Hepburn

Elvis Presley

Grace Kelly (Hermé-väskan)

Irving Penn


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0