Underbara Stockholm!!

I helgen var jag och hälsade popsen i Stockholm. Jag har alltid tyckt om den staden men hade nog glömt bort lite hur mycket. Men allt kom tillbaka och en framtid där har jag inte svårt att se framför mig. Redan nästa sommar/höst vore livet!

Men jag åkte dit i fredags och efter en 5 timmarsresa var det härligt att gå ut och äta på den franska restaurangen Bistro Süd. Med mat i magen var det härligt att landa i huset och bara vara, sticka, dricka vin och umgås.

På lördagen sen började vi med att åka till Magasin 3 och kolla på den nya utsällningen av och med TAL R. Det var så shysst för jag fick lov att fota verken.





Tyckte den här skulpturen var så cool. Skulle lätt kunna göra en kjol utifrån den här designen.




Pappa tycket väldigt mycket om den här tavlan, han frågade t.o.m och man kunde köpa något av verken... tyvärr inte



Lite av varje som fanns att se. Den sista bilden visar ett rum där vi först trodde vi tittade på en skärm som skulle ändra färg, men det visade sig vara ett hål i väggen. Det var nog coolare än vad det låter.


Efter det var vi en runda på stan och jag kollade in märket som jag tänker ha som inspiration till mina byxor, Fifth Avenye Shoe Repair (som är mitt absoluta favoritmärke förutom Chanel såklart!)

Jag hade tagit massa inspirationsbilder meeen såklart har jagj råkat radera dem så det kan jag ju glömms. Men tur är väl att jag hunnit skissa ner ändå. Ville dock ha dem till min imageborad... another time.

När vi kom hem hade pops plannerat värsta goda maten: Fylld bläckfisk med champangerisotto! Det var himelskt! Bläckfisken var fylld med en röra på parmesanost, parmaskinka, jätteräkor och ströbröd... MUMA!

Men för att komma till denna smakuplevelse var man först tvungen att utföra vissa steg..



Dvs. man ska dra av huvudet och ska ut en genomskinslig broskbit och sen ta av skinnet... en aningen slemmigt!

Det kanske inte är den absolut vackraste maten jag ätit (därför får ni inte se resultate...) men OJ OJ OJ! jag blev mätt! Jättemätt till och med! Så himla nöjd. Min pappa, han kan då det här med mat.

Efter erfarenheten med bläckfiskarna gick vi på bio och såg den nya filmen om Coco Chanel; Coco, Livet före Chanel. Den var så himla bra! Jättefin film som kanske inte hade superfokus på just kläderna men det var kul att få någon sorts inblick på hur hon levde.

När vi kom hem festade vi till det på riktigt med ostron och champange! Fint ska de va! Det var första gången jag skamade så självklart var jag tvungen att dokumentera. Senare visade det sig minsann att jag också kunde få upp mina djur...!



Mumma!

Sista dagen med pops gick vi till Moderna Museet och kollade Salvador Dalí's utsällning! OH HERRE GUUUD!! Det var bra! Han var faktiskt en fantastisk konstnär, filmskapare, förafattare (kan väl disskuteras) och allt annat som han hittade på. Han kallade sig själv för en sorts mångsysslare. Men framförallt så fick jag bilden av honom att han var otroligt humoristisk och hade en känsla för det där med ironi. Pops och jag hade planerat på att vara där i två timmar eller nått men bara att se en film om och med honom tog 40 min och tiden rann iväg. Han var väldigt skicklig och det var jättekul att se hans "enklare" skisser. Jag kan väl säga att jag personligen uppskattade mer hans bildkonst än skulpturer.

Salvador Dalí kände också Walt Disney och tillsammans gjorde de en kortfilm Destino på ca 7 min och jag kan säga att jag rös konstant!

1946
Kontaktas av Walt Disney och erbjuds att medverka i produktionen av den tecknade filmen Destino. Filmen blir klar först 2003.


Tråkigt nog är kvaliten inte den bästa men jag tror ni förstår grejen.

Älskar musiken, den är så Lady och Lufsen-aktig!

 

Sen hann vi inte mycket mer än att åka hem och laga god mat och packa ihop det sista innan det bar av mot Stockholms station igen. 5 timmar hem... inte så farligt om det inte vatt så att mitt garn tog slut efter 30 min, så där fick jag sitta och.. ja sitta. Till min stor glädje stötte jag på Emma och Anja i Sundsvall så sista biten var bara kul att åka, YEY!

Väl hemma var det skönt att få sova... och sen var veckan igång!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0