Storslagen vernisage

En solklar succé! Jag tycker verkligen att vår vernisage var lyckad! Jag tvivlade faktiskt, kanske mycket för att jag inte visste hur mitt egna skulle bli men resultatet såg riktigt proffstigt ut. Vi är 12 riktigt duktiga tjejer som är sjukt ambitiösa och ibland lite väl storsinta, men vilken tur då att man kan rösta.

Jag och Emma hade till uppgift att försöka få dit lite press till vår pressvisning och vilken tur vi hade så kom det faktiskt några. Bland annat kom Sundsvalls Tidning och gjorde ett fint repotage och inte för att skryta (men jag kan ha nämnt det idag) så hmanade JAG på första sidan och trots alla odds var det ett fint foto.


Snö, kyla och is hade påverkat många av de designers som visade upp sina alster.

Snö, kyla och is hade påverkat många av de designers som visade upp sina alster.

Fotograf:
Mathias Johansson

Stenstan inspiration för designers

SUNDSVALL (ST)

Det är ljuvligt romantiskt. Isigt svalt. Svartvitt. Spännande.
Tolv modedesignelever på Ålstas folkhögskola har format sina skapelser utifrån Sundsvall som inspirationskälla och visar nu kreationerna på Kulturmagasinet.

Relaterat

Bildextra
Fotomuseet fick Johanna Adner att satsa på svart och vitt som på de gamla lådkamerornas tid.

Med kläderna som har skapats utifrån Sundsvallsintryck har kvinnorna givit en mångfacetterad bild av stan .

En isig klänning med vidd är det första som möter besökarna. Petra Andersson tog intryck av snö, kyla och gångtunnlarna under E4 där musiken ljuder. Foton därifrån upphängda i snövita grenar förstärker intrycket.

– Jag tänkte på en dansande ballerina på is.

Matilda Karlströms intryck från antikvariat och loppisar blev en klänning där den vida kjolen består av gamla bokcitat som plastats in i ett snyggt mönster.

– Jag gillar det gamla, men den här klänningen är nog mest för visning, säger den 20-åriga åländskan när hon tar i det något ohudvänliga materialet.

Emma Jonsson fastnade för Elvira Madigan. Det resulterade i en dramatisk ballerinaklänning i rött och svart. Mycket uppmärksamhet fick hon också för den spännande men samtidigt hotfulla spegel som hon satt ihop av krossade glasbitar.

– Attityd är viktigt för mig. Det ska vara annorlunda. Mystiskt. Spännande.

Så finns de som inspirerats av Stenstan.

Matforsbördiga Kajsa Lantz hade de gamla husfasaderna i tankarna när hon utformade sin kappa i svart kashmirull.

Hon tar med njutning i det mjuka tyget. På det stora kragslaget har hon i ullbroderier fångat vackra former. Små detaljer på ärmarna ger det lilla extra.

– Det tog trettio timmar att brodera. Jag tycker om att designa kläder och att syssla med gammalt hantverk.

Än har hon inte hunnit bära den, den blev klar i fredags.

Flygande svarta kläder sticker ut i ett hörn. Det är Johanna Adner som på det viset illustrerat fotomuseets svartvita värld i sin monter där även kamerorna fotodokumenterats.

Anita Östberg060-197148[email protected]
Publicerad 3 mars 2010Uppdaterad 3 mars 2010


Detta är dock taget från nätet så den bilden är inte med här, men det fanns ett bildspel med följande bilder:





Japp min utställning!



Kajsa Lantz med sin supersnygga kappa som jag mer än gärna vill äga!



Emma med sin rockiga attityd gjorde en riktigt cool ballerinaklänning



Petra och hennes kreation är det första man ser och det kunde inte bli bättre



En liten inblick på hur stället såg ut och en närmre bild på Petras ballerinatolkning - ice ice baby



Matilda tycker om gamla ting och har gjort en klänning av inplastade boksidor



En helt otroligt ambitiös tjej.. eller kvinna som de säger i ST

Alla de här bilderna är tagna från ST-hemsida. Jag kände att min kamera kunde inte riktigt mäta sig med den som den snygga fotografen, men jag klagade inte..

Till min utställning fick jag låna en kamwera från Sundsvalls fotomusém. Så himla snällt, utan den hade det inte riktigt blivit samma sak. Jag fick låna vilken jag ville så det blev en presskamera från 50-talet. Men när jag var där blev mina haka så läng, det fanns hur många som hellst och det kändes så fint att vara där inne. När jag kom så hade jag som enda kriterier att dte skulle var en stor och gammal kamera och inte för att överdriva så var de första jag fick se 1 x1 meter. Jag bestämde mig ganska snabbt att kanske inte så gammal och inte så stor. Så då blev jag visat i ett annat där alla de här fanns.



Tror ni att jag ville gå därifråm? Nope, och än mindre när jag fi se de pyttesmå kamerorna som var hälften så stor som de minsta mobilerna, najs!

På SR.se fick vi också massa härlig pr, först på onsdag morgon pratar Kajsa i radion och sen kom de till oss och sände live.

http://www.sr.se/webbradio/?type=broadcast&Id=2237322&BroadcastDate=&IsBlock=1


http://www.sr.se/webbradio/?type=broadcast&Id=2238213&BroadcastDate=&IsBlock=1


Man får ta och kopiera länkarna och klistra in.

Jag har helt otroligt mycket bilder från första tittet till färdigt reslutat men pga min tidsbrist tills i morgon då jag far till Sthlm så kanske jag ska börja packa... suck! Men jag är nöjd, mycket nöjd!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0